Menu główne:
Gdy po studiach rozpocząłem pracę, moje marzenia ukierunkowały się na pojazd z silnikiem. Jednym z wymogów aby użytkować taki pojazd z silnikiem mechanicznym był konieczność zrobienia prawa jazdy. Zapisałem się na kurs w Związku Motorowym. Ukończyłem ten kurs i otrzymałem prawo jazdy z możliwością prowadzenia pojazdów jednośladowych (motocykli) i samochodów osobowych. I znowu pierwsze samodzielne jazdy motocyklem i samochodem mogłem zrealizować w czasie wakacji w Cieszynie u wuja Władka. Wujek miał małolitrażowy motocykl i jeździł samochodem.
W tym czasie jedynymi takimi dostępnymi w polsce pojazdami były motocykle krajowe SHL lub znacznie droższe czeskie Jawa. Oczywiście dostać taki pojazd można było tylko na przydział. Po długich staraniach otrzymałem przydział na WFM 125. Jak wyglądał taki motocykl pokazane jest na załączonych zdjęciach.
Parametry:
Typ WFN-
Pojemność silnika 125 cm3 Moc 4,5 KM przy 4240 obr/min ( wtedy moce podawane były jeszcze tylko w Koniach Mechanicznych)
Motocyklem jeździłem w pojedynkę lub z moją żoną. Ponieważ okres eksploatacji motocykla to głównie okres letni dlatego rozpocząłem poszukiwania coś na dłuższy okres eksploatacji, w tym i na niepogodę.
Zapłon w tym motocyklu sterowany był przez tak zwany młoteczek i kowadełko. Po dłuższej eksploatacji elementy które sterowały rozwarciem styków zużywały się i zmieniało się wyprzedzenie zapłonu. Spadała moc lub silnik nie dawał się uruchomić. Ja wtedy wyspecjalizowałem się w ustawieniu wyprzedzenia zapłonu i wszyscy koledzy przyjeżdżali do mnie aby ustawić im wyprzedzenie zapłonu w motocyklu. ( w obecnych samochodach już takiego sterowania zapłonu nie ma – zapłon sterowany jest elektronicznie)..