Menu główne:
Mój pierwszy samochód Fiat 500 Topolino. W tym czasie w Polsce rozpoczęto produkcje samochodów „FSO Warszawa” importowane były samochody marki „Skoda”. Otrzymanie takiego samochodu było niemożliwe ze względu na wymagany przydział i cenę. Możliwe było kupienie jedynie starszego samochodu przedwojennego i ewentualny jego remont. Ceny takich samochodów nie były niskie. Po analizie zdecydowałem się na kupno małego samochodu – padło na Fiata 500 Topolino. Po dłuższych poszukiwaniach udało mi się znaleźć taki samochód w kiepskim stanie za umiarkowaną cenę. Ponieważ skończyłem specjalność – praca dyplomowa „Silniki spalinowe” -
Pojazd i jego silnik został zdemontowane w szopce koło domu na czynniki pierwsze. Następnei tak;
-
-
-
-
Po tym pełnym remoncie całość sam zmontowałem. Najciekawszy był moment pierwszego uruchomienia po tym remoncie. Włożyłem kluczyk do stacyjki i chwila – ruszy lub nie ? Ale ruszył bez problemu po pierwszym przekręceniu kluczyka.
Samochód użytkowałem kilka lat. Mieściły się w nim wygodnie dwie dorosłe osoby. Można było zabrać dwoje dzieci lub jedną osobę dorosłą. Samochód nie rozwijał zawrotnych prędkości ok. 80km/godz. Ale na jazdy w tym okresie było to wystarczające. Samochód wykorzystywałem na jazdy rekreacyjne jak i służbowe. W czasie wyjazdu na kopalnie odkrywkową miałem następująca przygodę. Pojechałem tam z kolegą z pracy. Ponieważ teren by piaszczysty samochód ugrząsł mi w piasku. W żaden sposób nie dało się wyjechać. Z kopalni wyszło akurat dwóch sztygarów. Poprosiłem ich o pomoc. W czwórkę chwyciliśmy za karoserie, podnieśliśmy auto i przesunęliśmy go na twardszy grunt. Wsiedliśmy do auta i pojechaliśmy. Powyżej i niżej kilka zdjęć opisanego auta (na tabliczce znamionowej miał rok produkcji 1936).
Podstawowe parametry.
Moc silnika 13 KM (9,7 kW) przy 4000 obr/min
Pojemność 569 cm^3
Masa 535 kg
Zużycie 6L/100km